10.3.12

Pantang cara aku^__^

Nak citer psl amalan berpantang la dlu..
kte skip dlu "Part II" tu ek;)

Korang pantang bpe hari? 40? 44? ker 100 hari?
aku 44 kot..he3..

Sume org cara pantang nye berbeza2 kn? ade yg itu bole, ini xbole, jangan itu, jangan ini..mcm2 1001 citer la kalo ckp psl pantang nie kn!
so, terpulang la ikut style, amalan & kepercayaan masing2...ikut la ckp org tua, mak2 bidan, buku2 & sumber rujukan mane2.. yg penting jgn la smp m'datangkan mudarat pulak..
1 lg, kte pantang nie sbb nk jaga kesihatan diri utk kesan jangka pjg, mane yg baik tu kene la ikut ye x?

Kalo ikut cara aku pantang, mmg la sempoi..tp bab pemakanan tu lah yg plng kene bnyk bersabo..yela aku kan kene czer..so bnyk la bende yg xbole mkn sbb nak jage luka tu..
Aku nak sgt b'bengkung sbnrnye..tp apekan daya..t'pakse la tngu sebulan 2 baru brani pakai korset 'mahal' i tu..hu3

Anak ke2 kali nie, aku pantang kat umah sndiri jer..(yelah, mase anak 1st mane ade umah sndrik lg..hehe).. dlu sebulan kat umah mak, sebln lg kat umah mil..adil gitu ;p

Mil aku yg jage kali nie, mak aku keje lg..kali nie aku btol2 'berehat' kot..t'pakse mil aku htr mknn naik bilik, mndikan bby tu dah tentu la kan:( sian dier, tp apekan daya.. kalo aku nie bole buat sndri, dah lame aku wat,.tp nie pun baru bape ari b'salin dah ade kejadian lain pulak...(nti aku cite kat episod "Part II")

Jommm nak share psl pantang kali nie..xbnyk beza pon ngan 4thn dlu..dah kate dua2 kene czer..so lebey kurang gitu jela citernye..

Makanan?
Bekpes: Milo/White Coffee, roti wholemeal plain, kdg2 ltk nutella.
Lunch  : Nasik, ikan haruan bakar/pindang kuning. Sup sawi putih. Oren sebiji
Teatime : Milo/White Coffee. eh same jela ngan bekpes tuh..owh xlupe biskut jacob weetameal.
Dinner : Pon same gak ngan lunch time.

gitu la hari2..smp la ckup 44 hari kot..hu3

Jamu xdak! yg ade sapu pilis kat dahi hari2..smp la dahi aku nie naik bintik2 sbb kepanasan..heheh..sabo2..
Param pun ade beli, tp xsapu pon..(malas!)

Supplement?
Ha yg kali nie aku tuko..dlu mase anak 1st aku amik leesa formula. dis time aku amik shaklee, ade set utk b'pantang..ade 4 jenis sumenye. dan aku tmbh 1 lg jd 5 jenis la supplement dr shaklee.

Pastu pati ikan haruan polleney pun hari2 sebotol xpenah tinggal.. ade org mmg xle masuk air nie. seb baik la tekak aku nie jenis gagah!hehe..tibaiiii!!

1 lg aku amik gamat healin yg kaler oren tu..hari2 dua sudu b4 mkn.
ok settled bab mkn2..

Berurut?
Smp ari nie (ke 28) aku blom pun berurut lg..rasenye lg seminggu dua kot br nak call/carik..he3..

Tu jelah kot yg aku amalkan setakat nie.. sempoi gile kan?

p/s: wahh lg 2 ari g checkup. maknanye da dkt sebulan aku b'salin!! gile cpt mase b'jln!

No comments:

Post a Comment

haa..komen!komen!