28.3.11

VA VA! VANGGE JAP;)

wink*wink*  vangge jap!ngeh ngehhh

11 kementerian dapat markah 100%

HASRAT kerajaan untuk meningkatkan penyampaian perkhidmatan awam menerusi Program Transformasi Kerajaan (GTP) dengan disokong inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Kementerian (MKRA) dan Petunjuk Prestasi Utama Kementerian (MKPI) menampakkan kesan sangat memberangsangkan apabila 92.3 peratus MKPI mencapai sasaran pada 2010 meningkat 7.1 peratus berbanding tahun sebelumnya.
Sesuatu yang menarik perhatian ialah hakikat 11 kementerian mencatat markah komposit 100 peratus, sekali gus mencerminkan kemajuan cemerlang yang berjaya dicapai, termasuk Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan; Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar serta Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) menunjukkan prestasi kerja cemerlang, sekali gus membawa kejayaan sepanjang 2010.

Ketika mula-mula memperkenalkan Inisiatif Jalur Lebar Kebangsaan (NBI), Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan mengumumkan matlamatnya menyediakan capaian Internet lebih baik dan luas di kawasan dalam serta luar bandar.
Sasaran kementerian adalah untuk meningkatkan tahap penembusan jalur lebar hingga 50 peratus pada akhir 2010 berbanding 31.7 peratus pada 2009. Ia bukan saja dapat dicapai, malah melebihi apabila mencapai 55.6 peratus.

Kejayaan itu didorong pelbagai program disediakan kementerian di bawah NBI antaranya mewujudkan pusat komuniti jalur lebar dan kampung wifi di kawasan luar bandar.

Sehingga hari ini, sebanyak 246 pusat komuniti terbabit diwujudkan, sekali gus memberi manfaat besar kepada 615,000 isi rumah di seluruh negara.

Tahun lalu juga menyaksikan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar bekerja keras mengatasi masalah banjir yang dihapai 5.7 juta penduduk yang tinggal di kawasan berisiko dilanda bencana itu.

Menjelang akhir Disember 2010, 56 projek tahanan banjir dengan kos RM874.5 juta disiapkan berbanding sasaran kerajaan 57 projek, membolehkan kementerian mencapai 98.2 peratus markah. Projek selebihnya disiapkan Januari lalu, sekali gus memberi manfaat secara langsung kepada 430,243 orang.
KPKT yang diberikan sasaran memulih semula 161 projek perumahan terbengkalai pula berjaya menyiapkan 51 projek, manakala 72 lagi memasuki pelbagai fasa penyiapan. Baki 38 projek terbengkalai kini memasuki fasa perancangan untuk dipulihkan.

Penekanan khusus akan diberikan terhadap usaha untuk mendorong menteri memberikan tumpuan jitu kepada Petunjuk Prestasi Utama (KPI) berorientasikan keberhasilan bermula 2011 bukannya KPI berpacukan proses.

Sumber: Harian Metro Isnin, 28.03.2011

24.3.11

testing 123

ari tu nak wat n3 sengal jer rase! meh try test sket! 
agaknye blog aku nih majuk kot sbb aku da lame xjenguk kat dier;)..hehe

sy kene keje sabtu skang nih..ot!ot!!!
tp utk bln nie jelah!bz weh..ari2 blk mlm..cian balqis kat umah tu:(

tp muke tetap menten hepi yer;)

11.3.11

Naik, dan naik lagi...

Rehda: Rumah naik harga hingga 50 peratus

KUALA LUMPUR 10 Mac - Harga rumah yang bakal dilancarkan pada tahun ini meningkat antara dua peratus hingga 50 peratus atau secara puratanya 13 peratus.
Kaji Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah (Rehda) bagi separuh kedua 2010 mendapati harga bahan binaan dan petrol yang semakin meningkat mendorong kepada kenaikan harga rumah yang dilancarkan pada Januari hingga Jun tahun ini.
Selain itu, pemaju turut berdepan dengan isu kekurangan tanah untuk dibangunkan terutama di bandar-bandar besar seperti Lembah Klang dan Pulau Pinang.
Presiden Rehda, Datuk Seri Michael Yam Kong Choy berkata, hartanah bernilai melebihi RM100,000 sehingga RM500,000 adalah yang senang untuk dijual.
"Ada harga hartanah di beberapa lokasi tertentu di Lembah Klang akan terus berada di paras yang tinggi kerana kekurangan tanah.
"Manakala harga bahan binaan seperti besi pula meningkat sehingga 40 peratus, contohnya pada akhir 2010, harga besi keluli adalah RM1,800 satu tan namun ia melonjak sehingga RM2,580 satu tan pada akhir bulan lalu" katanya pada taklimat media Kaji Selidik Rehda Separuh Kedua 2010 di sini hari ini.
Kaji selidik yang dijalankan Disember lalu melibatkan 135 daripada 972 syarikat ahli Rehda.
Responden terdiri daripada ahli-ahli Rehda di seluruh Semenanjung.
Kong Choy berkata, rumah jenis teres, berkembang dan banglo menjadi pilihan utama responden untuk dilancarkan pada separuh pertama tahun ini.
Ini diikuti oleh kondominium dan pangsapuri, pangsapuri perkhidmatan dan rumah bandar (townhouse).
Beliau menambah, pada suku ketiga tahun lalu, rumah-rumah teres di Kuala Lumpur dijual pada harga purata kira-kira RM430,000 sebuah.
Menyentuh mengenai usaha kerajaan yang melancarkan 'Skim Rumah Pertamaku baru-baru ini, Kong Choy berkata, ia akan meningkatkan harga rumah yang berharga di antara RM100,000 sehingga RM220,000.
"Kami mengalu-alukan inisiatif kerajaan ini, bagaimanapun Rehda merasakan kerajaan perlu menilai semula had harga rumah sehingga RM350,000 di Lembah Klang kerana harga hartanah di kawasan ini lebih tinggi berbanding di negeri-negeri lain.
"Harga RM220,000 itu terlalu rendah untuk pemaju menjayakannya walaupun selepas kami mengecilkan saiz binaan tersebut, " tambah beliau lagi.

Sumber: Utusan Online. 11.03.2010

5.3.11

123 go!! mulakan membizi!!!

Kene hapdet by weekly la nmpknye gini!!!huuwaaa!!daku sgt bizi...msuk2 keje jer, xyah la verangan nak rilex2 yer! sah2 ateh meja keje dah mcm guinung bak kate jozan..hehee..
tapi...tu la lumrahnye dok kat "unit S"..apekan daya..dah tertulis posting ku disitu..redha jer k..
Alhamdulillah perot ku xde mslh sakit pape...tp aku blom abes pantang btol2 lg nak ikutkan nie..bole la dikatekan pantang lite2 gitu;)

 mari mulekan keje dgn semangat & hati waja!hehe

sile la tgk fail2 disebelah ku itew...
melambak bukan??huhuu..
penat sehhhhh!!

+__+

bole ker tak??bole dah kot;)

Last week b4 naek keje itu ari aku dah pi mengurut kat langat..mmg kembo aku, mak aku & aku dlu pun dah urut kat situ jer..dekat sajer ngan umah parents aku tu..so senang la kan..
legaaa sket rase bdn aku nih;P..settled 1 hal!

Mlm sabtu blk dr langat -> keramat tu terase nak mkn sesuatu..tp aku xsure bole ker x lg.. aku tny en.somi bole ker idak?
erm..pandangan dr en.somi: rase2 bole kot sbb bkn aku nak mkn seafood or yg mmg sah dipantangkan;)
so, dgn rase syiokk nye ren bwk la gi situ..lgpun ongkosnye udah masyukk..ngheee..yelah beb, 2wks dok umah sesado..ari2 juge ngadap ikan haruan yer kwn2...eh eh tp sedap tau haruan tu..silelah try bg sape yg xpenah tu..heheeee..yg penting kene pndai sesuaikn rase dier la....

muka ada senyummmmm:))

ini budak pon senyumm jugee..nghee;) 

appetizer: mushroom soup + garlic bread = shedappp wooo!

nie balqis pilih sndiri sbb dier nmpk gambo fries tu kat menu..sabo jelah..

haaa nie la dier yg dok terbayang2 sgt tu..ekekke
alhamdulillah dpt gak mkn..
sodapp!!

papa punye..mixed grill..
ade 3 choice: lamb/beef/chicken
mabeles!! 

hot tiramisu 4 mama!!!

kedai nie sbnrnye dekatt sgttt ngan umah mil aku tu..
dpn sapura au2..ramai kot yg dah tau..
kedai nie nama nye "fiske steakhoues"
tp aku & ren pngil kedai CERMIN jerr sbb nye
dlu2 aku xtau ape nama btol kedai tu, pastu yg obvious nye 
ade seat utk duduk dlm kedai berdinding kan cermin..hehehe
tp outdoor seat pun ade la jugak..
harge dier pun very reasonable..
okeh la..dah mcm promoter lak aku nih^__^